Kreatywne zarządzanie w biznesie

Jeśli myślisz, że kreatywni są tylko artyści, to jesteś w dużym błędzie. Mit twórczego myślenia, który obejmuje jedynie “wybitne jednostki” to zbiór błędnych przekonań, które nosimy w sobie od pokoleń. Fundamentem powinno być stwierdzenie, że wszyscy jesteśmy kreatywni. Nieważne, w jakiej pracujemy branży: medycznej, prawniczej, edukacyjnej, czy nieruchomości – możemy zmieniać i  ulepszać procesy w swojej firmie, bez przeprowadzania się do Doliny Krzemowej. 

Firma IBM przeprowadziła badanie na grupie liczącej 1500 dyrektorów generalnych. Jego wnioskiem było stwierdzenie, że kreatywne zarządzanie biznesem jest najważniejszą cechą przywódczą w czasie wyzwań, które bezprecedensowo pojawiają się we współczesnym handlu globalnym. Adobe Systems zbadało 5 tysięcy ludzi na trzech różnych kontynentach. 80% badanych uważa, że uwolnienie potencjału twórczego to klucz do wzrostu gospodarczego. Czy kreatywni liderzy są siła napędową przedsiębiorstwa?  

Zdefiniuj, że jesteście kreatywni 

 Badania nad kreatywnością i przywództwem Robert Sternberga wymieniły następujące cechy osób, które postanowiły, że będą kreatywne. Chwila. Jak to? Postanowiły? Dokładnie tak - każdy z nas może być kreatywny, ale czy będzie - to kwestia wyboru. Po pierwsze osoby, które uważały się za kreatywne, definiowały problemy w nowy sposób, próbująć znaleźć nowe rozwiązania. Po drugie nie bały się podejmować ryzyka i godziły się z porażkami, traktując je jako element wprowadzanej innowacji. Po trzecie stawiały czoła przeszkodom i tolerowały niejednoznaczność, gdy nie były jeszcze pewne, czy droga, którą obrały w swoim przedsiębiorstwie, była właściwa. I na koniec kreatywni liderzy wciąż rozwijają się intelektualnie, nie pozwalając, by ich umiejętności wpadły w stan zastoju.  

Myśl jak podróżnik 

 Bracia Kelly twierdzą, że jednym z powodów, przez które ludzie nie odkrywają w pełni twórczej odwagi, jest działanie na autopilocie. W kontrze do tego stawiają "myślenie w biznesie jak podróżnik", które zachęca do tego, by zwracać uwagę na szczegóły i nie szukać znajomych schematów. To zdecydowanie sprzyja tworzeniu kreatywnych rozwiązań. Psycholożka z Harvardu - Ellen Langer - autorka książki “Mindful Creativity” prowadziła swego czasu przełomowe badania, które wykazały, że praktykowanie uważnej świadomości może prowadzić do wymiernej poprawy działania funkcji poznawczych:  “Zauważając coś nowego w danym temacie, widzisz jego oryginalność. Wydawało Ci się, że go znasz - lecz tak nie jest - gdy zmieni się punkt widzenia, wszystko wygląda inaczej”.  

Nowe wyobrażenie o liderach w hybrydowym świecie 

 Kreatywne przywództwo w hybrydowym świecie może być wyzwaniem. Center for Creative Leadership w jednym ze swoich raportów wymienia, że nowy wymiar pracy wymaga zmiany, a liderzy muszą pracować nad stworzeniem kultury skoncentrowanej na człowieku. Budowa spójności pomiędzy zespołem, który pracuje z różnych lokalizacji, często zdalnie - może być wyzwaniem, jednak sposób myślenia ukierunkowanego na rozwój sprzyja kreatywnemu przywództwu, które jest przeciwieństwem sztywnego podejścia i zdecydowanie sprzyja innowacji.  
Masz chrapkę na więcej QKA ciekawostek? Agencja reklamowa QKA creative czeka na Ciebie w social mediach!
 

Zajmiemy się Twoją marką

Wszystkie marki mogą być wielkie. Trzeba tylko dobrze qkać.
Wypełnij formularz kontaktowy lub wyślij wiadomość na adres: [email protected]