QKA creative & Fundacja Akcja Menstruacja

Akcja Menstruacja to pierwsza w Polsce fundacja, której celem jest pomoc wszystkim osobom, doświadczającym ubóstwa menstruacyjnego. Oferuje dostęp do środków menstruacyjnych, tworząc m.in. Punkty Pomocy Okresowej. To specjalne, ogólnodostępne szafki wypełnione produktami menstruacyjnymi. Akcja Menstruacja prowadzi także szereg działań edukacyjnych i to właśnie w tym postanowiłyśmy ją wspomóc.

Okres jest tematem tabu. W miejscach publicznych dostęp do tak podstawowych rzeczy, jakimi są środki menstruacyjne, bardzo często jest utrudniony. Jednocząc siły razem z Akcją Menstruacją i Anną Ledwoń – Blacha z More Bananas postanowiłyśmy to w pewien sposób zmienić, a popandemiczne otwarcie restauracji stało się świetną okazją. Wyjście z domów i powrót do normalności to rzeczy, za którymi tęsknili wtedy wszyscy. Jednak to właśnie w domach osoby menstruujące czują się najbardziej komfortowo. Wszystkie pamiętamy ten wstyd – przemycanie podpasek w rękawie na szkolnych korytarzach, ciche, pytające szepty koleżanek w biurze, a nawet chowanie w rękawie środków menstruacyjnych. Dlaczego? Po to, by nikt nie domyślił się, że masz okres. Brzmi irracjonalnie, zwłaszcza że sprawa dotyczy procesu fizjologicznego połowy populacji. Niestety, tak wygląda nasza rzeczywistość i kultura, w jakiej zostaliśmy wychowani.

Key message -
Otwórz się na potrzeby osób menstruujących

Krwista plama na spodniach w miejscu publicznym i brak środków menstruacyjnych pod ręką – to dyskomfort, który znają jedynie osoby menstruujące, dlatego do naszej kampanii postanowiłyśmy zaprosić restauracje z całej Polski. Ich popandemiczne otwarcie było jednocześnie symbolicznym otwarciem na potrzeby osób menstruujących. W miejscach, które zdecydowały się na dołączenie do naszej akcji, pojawiły się specjalne broszury informacyjne, a na nich informacje o menstruacyjnym tabu oraz specjalny kod QR, przenoszący do strony Fundacji. Dodatkowo Akcja Menstruacja przygotowała plakaty, w których można umieścić środki menstruacyjne. Najwięcej działo się jednak na stolikach. To właśnie tam postanowiliśmy wyciągnąć “Tabu na Ławę”.

Cel akcji:
Normalizacja środków menstruacyjnych w miejscach publicznych oraz przełamanie okresowego tabu.

„Tabu na ławę” w kampanii z Fundacją Akcja Menstruacja

Jak podaje Kulczyk Foundation: 41 proc. kobiet nie rozmawiało w swoim rodzinnym domu o okresie, 37 proc. kobiet dba, by nikt nie zobaczył ich idących ze środkami menstruacyjnymi do łazienki. Co trzecia kobieta pilnuje, by nikt nie wiedział, że ma miesiączkę. Czas więc wyciągnąć tabu na ławę. Kampanijne podpastniki to serwetniki oznaczone specjalnie przygotowaną naklejką #TabuNaŁawę, stojące na stołach restauracji, w których tym razem zamiast serwetek pojawiły się… podpaski. Celem akcji była normalizacja środków menstruacyjnych w miejscach publicznych oraz przełamanie okresowego tabu.

ZOBACZ POZOSTAŁE

Case Studies