Metamoda, czyli design w cyfrowej odsłonie

Wirtualna rzeczywistość – metaverse – zjawisko, o którym słyszymy coraz częściej. Marki odzieżowe decydują się na wejście do cyfryzacji nie tylko ze względu na sprzedaż, ale przede wszystkim przez więcej możliwości, umożliwiających szerszą promocję. Jak to robią? O tym niżej.

Co to metaverse?

Metaverse to rozszerzona rzeczywistość tzw. cyfrowy świat, z którym możemy połączyć się za pomocą nowych technologii. Głównym łącznikiem jest Internet, który umożliwia nam ,,zatopienie się” w innej przestrzeni. Doskonałym zilustrowaniem takiego działania są okulary VR, przenoszące nas do innej rzeczywistości. Za pomocą czujników, umieszczonych na ciele, możemy realistycznie sterować swoją postacią. Światowej sławy projektanci, idąc za przykładem meta światów i wychodząc poza schemat, rozpowszechniają swoje marki odzieżowe.Jedną z czołowych platform, które sprzedają wirtualną odzież, jest DRESSX. Jej założycielkami są Daria Shopvalova oraz Natalia Modenova. Sklep digitalizuje rzeczywistą odzież i dodaje kolejne warstwy użyteczności, aby utworzyć NFT… Teraz nasuwa się pytanie, czym jest NFT? Jest to skrót od ,,non - fungible token”, co oznacza ,,niewymienialny token”. Inaczej, to cyfrowa treść, łącząca się z bazą danych, na której oparte są kryptowaluty. Innowacyjne rozwiązanie zdecydowanie poruszyło światem designu. Rozszerzona rzeczywistość to ogromne pole eksploracji, które pozwala na nieoczywiste rozwiązania, po które marki coraz sięgają coraz chętniej. A jak użytkownicy mogą poznać świat metamody? Często należy stworzyć własny awatar, który może być wyrażeniem nas samych. Unikatowe ubrania światowej sławy marek, są dostępne jako ,,skórki”, w które możemy ubierać swoje postacie w Metaverse.

Polskie i światowe marki w Metaverse

Jedną z głośniejszych, polskich kampanii metaverse stworzyła marka CCC. Z okazji Black Week 2021 przy współpracy z Kennem Kelleherem firma wynalazła wirtualnego bohatera - Fuzzy. To on w metaverse marki, podpowiada, jak sprawnie kupić dany produkt. W całej reklamie możemy ujrzeć kod QR, który po zeskanowaniu ukazuje buty. Jest to przykład doskonałego połączenie strategii offline z online, która przełożyła się na zwiększenie zainteresowania odbiorców i jednocześnie skłoniła do zakupów.Jeśli chodzi o światowej sławy marki - jest tutaj kilka pozycji, o których warto wspomnieć. Na pierwszy ogień wchodzi Jimmy Choo, który jako pierwszy uruchomił luksusową kolekcję NFT. Jednym z jego produktów były sneakersy i mystery boxy. Projekt powstał przy współpracy z dyrektor kreatywną marki - Sandry Choi oraz Erica Haze. Asortyment był przeznaczony zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn. Głównym zamysłem wejścia w cyfrowy rynek było zwiększenie zaangażowania, które polegało na mechanizmie podobnym do gry (losowanie produktów).Kolejnym graczem jest Gucci, którego można znaleźć na platformie Roblox jako Gucci Town - cyfrową destynację dla poszukujących czegoś spektakularnego! Gucci Town to miejsce, w którym dowiesz się nieco więcej o samym Domu Mody oraz połączysz się z ludźmi z całego świata, którzy posiadają podobne poglądy. Świat Gucci oferuje gry, wystawy sztuki, czy wirtualne zakupy. Ciekawym pomysłem może pochwalić się również Nike x RTF, które proponuje wirtualne przymierzanie butów na Snapchacie. Uczestnicy mogli wziąć udział w licytacji, której nagrodą była rzeczywista para butów. Jak widać, brandy zaskakują kreatywnymi pomysłami, które w większości spotykają się z pozytywną reakcją odbiorców. Aż nie możemy się doczekać, czego jeszcze możemy spodziewać się w kolejnych latach!

Cyfrowy pokaz mody w metaverse

Teraz czas na gwiazdę programu, czyli pierwszy na świecie cyfrowy pokaz mody! Dzięki metaverse nie musimy lecieć samolotem do największych stolic mody - wystarczy usiąść przed komputerem i wejść na Decentraland! Platforma stworzyła specjalną, wirtualną dzielnicę na wzór tej ze słynnego Avenue Montaigne z Paryża! W trakcie pokazu, który się na niej odbywał wzięło udział aż 50 marek, np. Tommy Hilfiger, Dolce & Gabbana, czy Balenciaga. Ta ostatnia zaprezentowała nową kolekcję pod nazwą ,,Balenciaga Clones”. Artystka Eliza Douglas użyczyła swojej sylwetki wirtualnej modelce, która wypadła świetnie!Ciekawym przykładem jest marka Hanifa, która podjęła się niecodziennego wyzwania, gdyż na wybiegach pojawiały się projekty kolekcji bez modeli! Bezcielesne stylizacje przechadzały się na wybiegu, działając tym samym na wyobraźnię. Co ciekawe - uczestnicy mogli natychmiast ,,ubrać” zakupione ubrania przy pomocy swojego awatara. Poza pokazami nowych kolekcji były również koncerty, seanse filmowe, wernisaże obrazów, a nawet… after party!Nowe rozwiązania zaskakują nas na każdym kroku. Jesteśmy pewni, że moda pozostanie na dłużej w metaverse. Cyfrowy świat z pewnością nie zastąpi tego realnego, ale z pewnością warto go obserwować. Rozwój metaverse jest niesamowity i cieszymy się, że coraz więcej marek zwraca na niego uwagę.
Masz chrapkę na więcej QKA ciekawostek? Agencja reklamowa QKA creative czeka na Ciebie w social mediach!

Zajmiemy się Twoją marką

Wszystkie marki mogą być wielkie. Trzeba tylko dobrze qkać.
Wypełnij formularz kontaktowy lub wyślij wiadomość na adres: [email protected]