Eko-edukacja w reklamach, czyli o budowaniu pozytywnych nawyków, dzięki kampaniom społecznym

Reklamy otaczają nas codziennie na każdym kroku. Jedne z nich mówią o najnowszych butach lub wyjątkowej promocji, która zachęca do zakupu kolejnej pary kolczyków, a jeszcze inne tłumaczą, dlaczego powinniśmy wymienić samochód. Wśród dobrze znanych nam reklamowych treści, warto wspomnieć o kampaniach społecznych, które w kreatywny sposób pobudzają ludzkie zmysły, edukując, a przede wszystkim wpływając na zmianę nawyków.

Ekologia to istotny temat, który powinien być tak samo ważny w życiu każdego człowieka. Coraz częściej możemy zauważyć pozytywną tendencję marek do zabierania głosu w jej sprawie. Dzięki temu wielbiciele konkretnych produktów są w stanie dowiedzieć się więcej o miejscu ich pochodzenia, które działa zgodnie z zasadami eko, a firmy przedstawiają swój wizerunek w jeszcze lepszym świetle. Sam klimat jest coraz bardziej istotny nie tylko dla branży reklamowej. Jak możemy przeczytać w komunikacie badań na temat świadomości ekologicznej Polaków, od ponad dekady widać pozytywne zmiany, jakie zaszły w działaniach zwykłych ludzi na rzecz środowiska naturalnego. Poprawę można zauważyć nie tylko w zachowaniach społeczeństwa, ale także w regulacjach, jakie zostały nałożone np. w związku z segregacją śmieci. Warto również wspomnieć, że liczba osób, które zrezygnowały z jazdy samochodem na rzecz transportu miejskiego wzrosła w ciągu dwunastu lat z 34% do 47%. Jak widać, tendencja zmian nawyków na bardziej ekologiczne stale rośnie, a dzięki trafnym i kreatywnym kampaniom ekologicznym może być jeszcze szybsza! W historii reklamy pojawiły się już przecież takie kampanie społeczne, które w nietuzinkowy sposób poruszały tematy pro-ekologiczne.

Kreatywne Eko-kampanie

Zmiana nawyków, która ma realny wpływ na środowisko to jedno z ważniejszych zadań kampanii proekologicznych. Pojawia się zatem pytanie: jak zrobić to dobrze? Najważniejszym elementem komunikatu jest przede wszystkim zwrócenie uwagi i zaciekawienie odbiorców. Do tego dodajmy budowanie interesującej historii, na podstawie trafnego insightu i mamy najlepszy duet, jaki mogą tworzyć kampanie społeczne. Doskonałym przykładem takiej kampanii jest “Nie truj sąsiada - Siekiera w domu musi być”. Skupimy się na jednym z odcinków, w których główną rolę odgrywa aktor - Marian Dziędziel. Spot rozpoczyna się jak dobry film kryminalny, dzięki czemu odbiorca w pierwszych sekundach nie ma pojęcia, czy widzi nowy materiał na Netflixie, czy reklamę - zaciekawiony ogląda więc dalej. Historia angażuje widza, który zastanawia się nad rozwiązaniem zagadki. Niezwykła gra aktorska i trzymająca w napięciu narracja, wywołuje dreszczyk emocji i pogłębia ciekawość. Co jeszcze? Kampania porusza kwestię klimatu w sposób inny - nie jako ukazanie problemu, który dotyczy całego świata - lecz jako wydarzenie z pobliskiego podwórka. To pozwoliło odbiorcy, już w trakcie oglądania, na lepszą wizualizację sytuacji. Ciekawe pokazanie problemu i uwzględnienie w nim magnetyzujących pierwszych sekund, które decydują o tym, czy odbiorca będzie oglądał do końca, ma zdecydowanie większe szanse, aby wpłynąć na jego postawę.Następną kampanią, o której warto wspomnieć, jest “Tu pijesz bez słomki”, zorganizowanej przez Aretę Szpurę i Noizz. W spocie występują celebryci: Hubert Urbański, Julia Kamińska, Robert Biedroń, Zofia Zborowska oraz Anja Rubik. Kampania rozpoczyna się od prostych, ale mocnych słów, które wypowiadają ich niewinne twarze: “zabijam delfiny, zamordowałem kaszalota, zabiłam żółwia australijskiego”. Przekaz uświadamia społeczeństwu, że tak naprawdę każdy z nas jest w odpowiedzialny za klimat i ekologię. Nieszablonowe przedstawienie spotu, w którym to ludzie przyznają się do popełnianych czynów, określa tak naprawdę skalę problemu i przede wszystkim - jego przyczynę.Najnowszą i równie interesującą kampanią jest “Don’t choose extinction” (2021). Historia stworzona przez United Nations Development Programme w zaskakujący sposób porusza temat ekologii. Spot reklamowy przedstawia sytuację ze zgromadzenia UNDP. Pojawia się na nim wyjątkowy gość Frankie - dinozaur, który wyginął kilkaset tysięcy lat temu. Jego wizyta wzbudza zaskoczenie wśród uczestników, jednak jego słowa poruszają ich jeszcze mocniej. Jako gatunek, który z doświadczenia coś wie o wyginięciu, Frankie ostrzega ludzi przed tym samym. Scenariusz filmu to piękny komunikat do ludzkości, nadany przez kogoś, kto niestety sam nie zdążył się uratować. Spot zwraca uwagę na to, że nie możemy popełnić kolejnego błędu. Cel przesłania kampanii jest jasny - to właśnie w naszych rękach leży ratowanie Ziemi.

Przełamywanie schematów kampanii społecznych

Nowe i kreatywne kampanie ekologiczne mogą w znaczący sposób wspomóc tworzenie pozytywnych nawyków. Społeczeństwo wymaga odpowiedniej edukacji na temat klimatu i zagrożeń, jakie niesie za sobą życie bez jakichkolwiek zasad proekologicznych. Dzięki przełamywaniu schematów w kreacji i przedstawianiu problemu w ciekawy sposób jesteśmy w stanie nie tylko tworzyć świetne kampanie społeczne, ale i realnie mieć wpływ na ich wyniki.
Masz chrapkę na więcej QKA ciekawostek? Agencja reklamowa QKA creative czeka na Ciebie w social mediach!

Zajmiemy się Twoją marką

Wszystkie marki mogą być wielkie. Trzeba tylko dobrze qkać.
Wypełnij formularz kontaktowy lub wyślij wiadomość na adres: [email protected]