Kto się kryje za ekranem? O personach naszych odbiorców

W tworzeniu treści na social media istotnych jest kilka czynników. Po pierwsze komunikaty, które pojawiają się na profilach marek. Muszą być przede wszystkim kreatywne i ciekawe na tyle, by wzbudzić zainteresowanie wśród naszych odbiorców. To właśnie oni są najważniejszymi gośćmi wirtualnego świata. No właśnie, ale jak do nich dotrzeć, jeśli ich nie znamy?

Najważniejsza zasada komunikacji: słuchaj i poznaj tych, do których mówisz. Identyfikacja grupy docelowej to podstawowy element, który pomaga dowiedzieć się, jakie są pragnienia, potrzeby, wartości a nawet marzenia odbiorców. Dzięki temu masz duże szanse, na tworzenie contentu, który skierowany jest do odpowiednich osób. A jak wiemy - jeśli treści publikowane na profilach uderzają w konkretną grupę docelową, wpływa to nie tylko na jakość przekazu, ale przede wszystkim świadczy o skutecznej komunikacji.

Dla kogo tworzymy w social mediach?

To dobre pytanie, które każdy z nas powinien sobie zadać przed stworzeniem komunikatu. Na pewno nie tworzymy dla wszystkich. Oczywiście, każdy swoim przekazem chce dotrzeć, do jak największej liczby osób, jednak tworzenie treści dla ogółu jest tak naprawdę dla nikogo. Czy taki sam komunikat zainteresuje pokolenie Z, jak seniorów? Warto nad tym zastanowić się przed napisaniem treści.W poznaniu naszych odbiorców istotna jest demografia, ale i nie tylko. Barbara Stawarz - Garcia w “Content marketing i social media” mówi o tym, że w obecnej epoce konsumpcji, coraz częściej definiujemy siebie przez styl życia, indywidualne pasje, zainteresowanie, no i metrykę. Aby poznać naszą grupę docelową, należy wejść w przysłowiowe buty odbiorcy, dowiedzieć, czym się interesuje, gdzie mieszka i co robi na co dzień.Zmiany w społeczeństwie zachodzą w szybkim tempie i warto mieć na uwadze to, że całkiem inne informacje będą interesować poszczególne grupy i może się to zmieniać. Jak zatem je klasyfikować? Charlene Li i Josh Bernoff w “Marketing technologii społecznych” wymieniają kilka rodzajów użytkowników współczesnych mediów. Na jakiej podstawie jest określona? Oczywiście przez stopień zaangażowania użytkowników internetu.Pierwsi z nich to twórcy, którzy z chęcią i ogromnym zaangażowaniem udzielają się na portalach internetowych. Kolejna grupa to krytycy, zajmujący się aktywnym wypowiadaniem na temat produktów lub usług. Ich celem bycie zauważonym, a przede wszystkim wysłuchanym przez innych użytkowników lub właścicieli marek. Opinie wychodzące z ich strony mogą być zarówno negatywne, jak i pozytywne. Następna grupa to kolekcjonerzy, jak sama nazwa wskazuje, lubią zbierać interesujące treści na swoich profilach, a także dzielić się nimi ze swoimi znajomymi. Takie działanie jest korzystne również dla marki, ponieważ automatycznie poszerza się grono potencjalnych odbiorców. Czwartą grupą są uczestnicy, którzy aktywnie zabierają głos na różnych forach. Chcą podzielić się z innymi swoim doświadczeniem lub opinią na dany temat.Widzowie to przedostatnia grupa odbiorców współczesnych mediów. Do ich głównych zadań należy przede wszystkim obserwacja tego, co dzieje się dookoła. Nie wchodzą w zbędne dyskusje i nie śledzą wszystkich informacji na bieżąco. Ostatnia grupa to tak zwani nieaktywni, którzy korzystają z internetu, ale nie są użytkownikami portali społecznościowych. Nie czują potrzeby dzielenia się informacją lub osobistym zdaniem z innymi użytkownikami. A Wy, do której grupy dziś należycie?

Budowanie relacji na lata, nie na lajka

W procesie tworzenia komunikatów na portale społecznościowe warto zapamiętać jedno: odbiorcy odgrywają tam najważniejszą rolę. Musimy zwracać się do nich jak do najlepszego przyjaciela, któremu szczerze radzimy, dlaczego warto kupić taki produkt lub skorzystać z konkretnej usługi. Współcześni odbiorcy w bardzo szybki sposób są w stanie ocenić czy post jest tanią reklamą, czy marka szczerze chce przekazać korzystne informacje na temat produktów. Jak mówił David Ogilvy “konsument nie jest idiotą, konsument to twoja żona”. Dlatego pamiętajmy, do kogo mówimy, kierując swoje treści do konkretnych grup.Poznanie swojej grupy docelowej to priorytetowe zadanie w procesie tworzenia jakiegokolwiek komunikatu na social media. Odpowiednio dobrana komunikacja pomaga nie tylko na dotarciu treści do konkretnych osób, ale przede wszystkim sprzyja budowaniu dłuższej relacji między marką a klientem. Zatem do dzieła, poznajmy się!
Masz chrapkę na więcej QKA ciekawostek? Agencja reklamowa QKA creative czeka na Ciebie w social mediach!

Zajmiemy się Twoją marką

Wszystkie marki mogą być wielkie. Trzeba tylko dobrze qkać.
Wypełnij formularz kontaktowy lub wyślij wiadomość na adres: [email protected]